Czy reklama może działać na niekorzyść firmy?

Reklamy zazwyczaj mają na celu działać na korzyść firmy, prezentując ją w pozytywnym świetle czy perswazyjnie zachęcając do skorzystania z usługi czy zakupu danego produktu. Czy reklama może jednak działać na niekorzyść firmy? A jeśli tak, to w jaki sposób?

Reklamy towarzyszą nam w codziennym życiu przez cały czas. Może wydawać się nawet, że jesteśmy w niektórych momentach osaczeni przez komunikaty reklamowe nakłaniające nas do zakupu konkretnego produktu czy skorzystania z usług danej firmy. Niejednokrotnie powoduje to szum informacyjny, który zakłóca odbiór reklam, które chcą przedstawić w jak najlepszym świetle daną firmę czy produkt. Czy może jednak zaistnieć taka sytuacja, w której reklama działa na niekorzyść reklamowanej firmy?

Reklama a antyreklama

Omawiając to zagadnienie należy rozróżnić przede wszystkim reklamę od antyreklamy. Fundamentalną różnicą jest to, że antyreklama zazwyczaj pochodzi od osób trzecich, jest zamierzonym lub niezamierzonym działaniem osób z zewnątrz. W artykule omawiane są sytuacje, w których to reklama pochodząca od reklamowanej firmy działa bezpośrednio na jej niekorzyść. Warto więc rozpatrywać poniższe sytuacje w kontekście niedziałających praktyk reklamowych niż antyreklamy samej w sobie.

Jeżeli potrzebujesz treści, sprawdź czym zajmuje się Profesjonalny Copywriter – oferta dostępna jest na stronie

Zbyt dużo reklam

Na początku warto wyróżnić zbyt dużą intensywność emitowania reklam. Ma to znaczenie szczególnie przy reklamie telewizyjnej i w pewnych formach reklamy internetowej. Znane są przypadki, kiedy to dana reklama telewizyjna była emitowana przy okazji każdej przerwy reklamowej – na dłuższą metę działało to na niekorzyść nie tyle samego przekazu reklamowego, co danej firmy.

Powtarzalność reklam służy przede wszystkim wzmożeniu zapamiętywania przekazu reklamowego, co w dobie ciągłego szumu informacyjnego bywa niezwykle trudne. Warto jednak uświadomić sobie, że nie należy przesadzać z intensywnością – mimo że odbiorcy będą pamiętać daną reklamę, to będzie ona działała niezwykle irytująco.

Treści kontrowersyjne

Warto w tym miejscu powiedzieć kilka słów o treściach kontrowersyjnych, naruszających zasady życia społecznego czy po prostu dobre obyczaje. W natłoku reklamowym firmy decydują się na użycie komunikacji o takim właśnie charakterze, dzięki czemu będą w stanie przebić się przez konkurencję i osiągnąć dany efekt. Należy jednak podkreślić, że bardzo często efekt ten jest wręcz odwrotny od zamierzonego, a złota niegdyś zasada „ważne, by mówili, nieważne jak” nie ma już dzisiaj zastosowania.

Treści kontrowersyjne nie tylko oburzą daną część odbiorców, ale również sprawią, że ci nie będą sukcesywnie kupować danych produktów przez długi czas. Nieudane pod tym względem kampanie reklamowe będą rozpamiętywane przez naprawdę wiele osób, przez naprawdę długi czas. O wiele skuteczniejsze są przekazy reklamowe o ciekawej formie, bazujące na silnych emocjach, innych niż wzburzenie czy zdenerwowanie. Doskonałym przykładem może być tutaj opowiadanie historii przez reklamę, czyli tak zwany storytelling.

Written by Redaktor

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *